Wachten op goed weer - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van poohsticks - WaarBenJij.nu Wachten op goed weer - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van poohsticks - WaarBenJij.nu

Wachten op goed weer

Door: Henk, Hans en Rob

28 Juni 2008 | Duitsland, Brunsbüttel

Dinsdag 24-06-2008
09.00 vertrokken uit Marstal. Zonnig met wolken, wind west 5. Een mooie zeiltocht, maar het wordt helemaal leuk als we de Kielerfjord naderen. We zien aan de horizon heel veel zeilen. Naarmate we dichterbij komen wordt duidelijk dat er meerdere zeilwedstrijden aan de gang zijn, maar ook dat een heleboel oude zeilschepen de fjord uitvaren, ons tegemoet. Er is plotseling zoveel te zien dat de reis steeds sneller lijkt te verlopen. Links en rechts passeren ons klippers en allerlei replica’ s van zeer oude scheepstypen, omgeven door grotere en kleinere boten en zeiljachten. Veel nationaliteiten zijn vertegenwoordigd maar het is opvallend hoeveel nederlandse schepen erbij zitten. We zijn echt met ons neus in de boter gevallen en om 15.00 meren we zeer tevreden af in het jachthaventje van Holtenau, vlak bij de sluizen die toegang geven tot het Kielerkanaal.

Woensdag 25-06
Tegenover ons schip vertrekt de bus naar Kiel. Om 11.00 stappen we uit bij het Hauptbahnhof, vlak bij een havenkom waar talloze oude schepen juist aan het vertrekken zijn voor tochten met gasten en betalende opstappers. Na koffie met calorierijke duitse koek op een terras met bootjes-uitzicht gaan we de stad in. Het is één bruisend gebeuren: mensenmassa’s in de winkelstraten die helemaal vol staan met tentjes, vooral eet- en biertentjes. De sfeer is geweldig, mede door het zonnige en warme weer. Op diverse plaatsen zijn podiums neergezet waar bands optreden. Midden in het gebeuren wordt Rob plotseling op zijn schouders getikt door een nederlander: ‘’dag meneer Monhemius’’. Het blijken drie medewerkers van het Marinebedrijf, waar Rob gewerkt heeft. Zij zijn hier om namens de koninklijke marine mee te doen aan zeilwedstrijden van de Kieler Woche. Na een lange wandeling door de drukke en gezellige binnenstad lopen we langs de haven terug richting station, parallel met de ‘tallships’ die terugkomen van hun dagtocht. Daar ontmoeten we opnieuw bekenden: een Friese zeiler met zijn vrouw die we al in verschillende eerdere haventjes zijn tegengekomen. ’s Avonds nemen we de bus terug en komen we nog net op tijd aan in de jachthaven om Lex en Maria gedag te zeggen. Zij – ook leden van de zeilvereniging Viking te Den Bosch – zijn hier sinds vanochtend met hun schip de ‘Anaconda’. Zij staan aan het begin van een lange vakantie in de Deense en Zweedse wateren. Aan boord van de Anaconda hebben we een gezellige avond - met tapbier! – en ontmoeten ook drie Engelsen. Die zijn hier met een Contessa, hetzelfde schip als Henk heeft, en hebben in Helgoland Lex en Maria leren kennen.

Donderdag 26-06
Vòòr vertrek koffie met koek bij Lex en Maria. Zij gooien om 09.30 onze trossen los. We kunnen meteen de sluis in. Daarna een lange maar voorspoedige tocht door het Kielerkanaal met redelijk mooi weer. ’s Avonds zien we in de verte dat het jachthaventje bij de sluizen vol is – een aantal andere jachten wijkt uit naar een ‘noodhaventje’. Daar gaan wij dus ook maar liggen, aan een lange steiger waar je lekker ligt te dansen op de boeggolven van de voorbijkomende zeeschepen.

Vrijdag 27-06
We worden wakker met gierende wind en regen. Op de radio horen we windwaarschuwingen voor de Elbe en de Duitse Bocht: 6 met uitschieters naar 7 en 8. Voorlopig lijkt dat nog wel even aan te houden. Er is voorlopig geen gelegenheid om aan de oversteek te beginnen, dus we besluiten ons gemak ervan te nemen en een deel van de wachttijd hier, in Brunsbüttel, door te brengen en een ander deel in Cuxhaven. We verplaatsen de boot naar het jachthaventje, waar nu wel plaats is, en doen boodschappen in Brunsbüttel. De dag wordt verder doorgebracht met water laden (via emmers want de faciliteiten houden hier niet over...), bezichtiging van de sluis en een etentje op een terras met uitzicht op de Poohsticks.

• 28 Juni 2008 - 15:20

Adriaan:

Ook wij wachten even op beter weer. Morgen vertrekken we wel aangezien er een periode van rustig weer aankomt. Daar kunnen jullie ook gebruik van maken.

• 28 Juni 2008 - 17:44

Gemma:

Krijg het spaans benauwd bij het zien van jullie videos. Kan me toch wel voorstellen dat jullie genieten. Wachten jullie maar tot het weer echt beter is. Wil mijn vent wel veilig terug. Goeie vaart verder en geniet ervan. Gemma

• 29 Juni 2008 - 18:06

Maria En Lex:

Hoi Jongens,
    Het weer gaat beter worden. Wij zijn nog ff blijven liggen in Holtenau en pas op zaterdag vertrokken. Was een parade van alle klassieke schepen in de Kieler Bocht.Fantastisch om daar tussen te varen zie de site www.anaconda.waarbenjij.nu
    Zijn nu in Kappler (bij Maasholm)Heel leuk jullie nog ff gezien te hebben. Tot in september in Den Bosch!

• 29 Juni 2008 - 20:24

Rian:

Ik word al zeeziek als ik naar de video kijk. (lekker rustig ooszeetje)
    Heeft er niemand last gehad van brokkelen.

• 03 Juli 2008 - 14:46

Equipe:

Henk, Hans en Rob,
    bedankt voor de voortrekkersrol van Brunsbuttel naar Borkum. Wij zijn kort na jullie vertrokken naar Delfszijl en zijn nu op weg naar Grou waar een nieuw rolreefsysteem geplaatst zal worden.
    Jullie nog veel succes met de laatste loodjes van de reis. Veel plezier met het weerzien van de familie en onze hartelijke groeten en de beste wensen. Ser en Henny van Vuuren. s.vanvuuren@planet.nl

• 03 Juli 2008 - 18:36

Gemma:

Jullie zijn heelhuids terug in ons landje. Gelukkig. Nu het laatste stukje nog. Morgen naar Leeuwarden. Is best een heel mooie plaats. Geniet maar van de laatste dagen. Wij houden het hier nog wel even uit!!!! Tot dinsdag of woensdag. Het ontvangstcomité staat te popelen. Groetjes

• 03 Juli 2008 - 20:59

Johan Van Geel:

Beste Henk, Hans en Rob.
    Wat een prachtige foto´s en video´s. En wat een geweldig avontuur hebben jullie achter de rug, om van de watertanden. Bedankt voor de mooie kaart. Hopelijk een goede terugreis met lekkere wind uit de goede richting. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen.